VESPA

Vespa kent een rijke geschiedenis. Niet alleen als merk, in zijn ontstaan, evolutie of bestaan ‘an sich’ maar ook door zijn plaats in de maatschappij door de jaren heen.  Zijn bestaan was en is nog steeds van grote invloed op het  leven van alledag, van iedereen … waar ook ter wereld! Vespa heeft als merk de harten van vele liefhebbers voor zich gewonnen. We kunnen ons geen leven meer voorstellen zonder bijvoorbeeld internet, mobiele telefonie, GPS, televisie, computers, etc etc.  Weliswaar heeft Vespa niet dezelfde impact (gehad) als bovenvernoemde … maar toch, voor velen is hun Vespa hét tijdverdrijf bij uitstek.

Scooter & Lifestyle de Voogd in Vlissingen is de Vespa dealer in Zeeland met het grootste aanbod van zuid-west Nederland! Kom eens in onze showroom kijken, we hebben alle modellen, kleuren en accessoires staan!

Modellen

Vespa Primavera     Vespa Sprint      Vespa GTS      Vespa GTV 

Vespa Shopping Collection

vespa

 

slide1

De historie van Vespa, het legendarische merk

Na de Tweede Wereldoorlog stond Enrico Piaggio, die na de dood van z’n vader Rinaldo Piaggio, de firma overnam, voor de zware taak om de verwoeste fabriek in Pontedera (Toscanië) weer op te bouwen. Tijdens de oorlog werden hier vliegtuigen en helikopters gebouwd. Omdat de fabriek als strategisch punt gold, gooiden Amerikaanse bommenwerpers de fabriek plat. Toen de soldaten terugkeerden van het front, van de gevangenschap en families herenigd werden, vroegen ze werk aan de fabrieken. Maar ze leefden in een land dat een schrijnend gebrek had aan wegen en daardoor ook aan communicatie. Er was een complete wanorde van de treinlijnen en een totaal gebrek aan transportmiddelen. De noodzaak om een herstel van de arbeid en de handel te bespoedigen, maakte dat heel wat mensen eigenlijk nood hadden aan een voertuig dat nuttig was, praktisch in gebruik, met een minimum aan gebruikskosten en een laag verbruik.

Piaggio’s eerste poging om een scooter te maken, was in 1945. Het was een prototype, Paparino (Donald Duck) genaamd en werd ontworpen en gemaakt door Vittorio Casini en Renzo Spolti. Omdat het prototype een eigenaardige verschijning was, werd er de spot mee gedreven: de pers en het publiek had er geen lucht naar. Enrico Piaggio noemde het zelf een ‘verschrikkelijk ogend ding’. Van deze Paparino werden slechts 500 exemplaren verkocht. Eén van de ingenieurs van de vennootschap ‘Piaggio’ was Corradino D’Ascanio. Hij werd onmiddellijk onder de hoede genomen van Enrico Piaggio om een studie te starten naar een nieuw project: een voertuig met twee wielen, dat voldeed aan de noden van die tijd. D’Ascanio werd geboren in Abruzzo in 1891 en stierf in Pisa in 1981. Hij kwam bij Piaggio in 1934, nadat hij ervaring had opgedaan in Amerika en nadat hij een ingenieursdiploma had behaald in het polytechnische instituut in Turijn (1914).

Tijdens de Eerste Wereldoorlog kon hij zich, als officier van de Divisie Luchtmacht in Turijn, bezighouden met het onderhoud en het bestuderen van het luchtmateriaal. In deze periode installeert hij de eerste radioverbinding in een Italiaans toestel. Daarna werd hij geïnviteerd door de Fransen om eender welk vliegtuig te reproduceren in Italië. Aangemoedigd door de Pomilio gebroeders emigreert hij naar de Verenigde Staten voor het ontwerpen en bouwen van militaire voertuigen. In 1926 maakt hij de eerste tekeningen voor een helikopter. Het derde prototype van de D.A.T.3 (D’Ascanio-Trojani) veroverd in oktober 1930 de records van hoogte, tijd en afstand in klasse G van de Internationale Luchtvaart Federatie. In 1932, nadat hij van zijn partner en financier Baron Pietro Trojani scheidde, begon hij samen te werken met Piaggio.

Het profiel van D’Ascanio dat hier werd geschetst, is dat van een goed ontwerper en een uitstekend expert wat betreft vliegtuigen. Hij had nog nooit onderzoek gedaan naar de ontwerp- en constructieproblemen van motorfietsen, maar het was hem wel opgevallen dat de toenmalige motorfietsen niet voldeden aan de wensen van de massa: teveel technische problemen en niet gebruiksvriendelijk. Hij begon te denken aan een machine dat kon gebruikt worden door een persoon die nog nooit op een motorfiets had gereden.

Vespa historyEen voertuig dat een aantal nadelen van de klassieke motorfiets kon doen vergeten: een reservewiel dat het probleem van de lekke banden kon oplossen, een afgedekt motorcompartiment dat bevuilde kledij diende te voorkomen, een schild voor de benen tegen het straatvuil, een eenvoudige overbrenging zonder ketting waarbij de versnellingen, de overbrenging, de motor en het achterwiel in lijn liggen (directe aandrijving). Voor de voorvork werd enige luchtvaarttechnologie aangewend: een monotube vork verving de traditionele motorfietsvork, zodat een snelle verwisseling van het wiel mogelijk werd. Het eerste prototype van betekenis werd geboren en debuteerde in 1946 op de Show in Turijn. In April 1946, nadat Enrico Piaggio zijn ja-woord had gegeven omtrent het verder uitwerken van het prototype, kwam de eerste Vespa uit de fabriek van Pontedera. In geen tijd werd de Vespa voorgesteld aan het publiek, waarbij het tegenstellende reacties uitlokte. Niettemin twijfelde Enrico Piaggio er niet aan om meteen 2.000 stuks van de eerste Vespa 98cc te produceren.

De Vespa maakte zijn publiek debuut op de Golf Club van Rome. De eerste Vespa kreeg een 98cc motor, drie handversnellingen, een kickstarter, een maximum vermogen van 3 PK bij 4500 tpm met een maximumsnelheid van 60 km/h. Er werd een carburator van Dell’Orto gemonteerd, met een diameter van 16/17 mm. Het leeggewicht bedroeg 60 kg, de lengte 1,65 meter, de wielbasis 1,17 meter en hij werd uitgerust met 8 inch wielen (4.00.8) uit de grote voorraad vliegtuigonderdelen die ze nog hadden. Het gemiddeld verbruik was 2,5 liter per 100 kilometer, met een 5% oliemengsel. Deze Vespa werd nog het ganse jaar 1947 gebouwd en kreeg de naam Vespa 98. De aankoopprijs bedroeg 69.000 Lire.

De Vespa uit 1948 werd uitgerust met een 125cc motor, een capaciteit die werd bereikt door technologische verbeteringen. Dit nieuwe exemplaar werd voortaan uitgerust met zowel een suspensie vooraan als achteraan en een middensteun. De esthetische vorm werd lichtjes gewijzigd, de body kreeg enkele veranderingen. In datzelfde jaar zag ook de driewieler Ape (Italiaans voor Bij) het daglicht, een onmiddellijk succes door z’n veelzijdig gebruik. Door een reeks van studies, ontwerpen en ervaringen verhoogde nadien de motorcapaciteit tot 150cc.

 

vespa132_2De 150 Grand Sport is daar het beste voorbeeld van. In het begin van de jaren ’50 behoorde Vespa enkel tot Italië toe, net zoals pizza, pasta en paparazzi. Niettemin werd het succes snel uitgebreid naar de rest van Europa. In 1950 werd de Vespa voor het eerst onder licentie gefabriceerd in Duitsland door Hoffmann-Werke in Lintorf. De jaren nadien kwa
Al snel werd de Vespa geproduceerd in 13 landen en werd hij verkocht in 114 landen. Al even snel werd de Vespa gekopieerd: op 9 juni 1957 startte Izvestia in Kirov (USSR) de produktie van de Viatka 150cc, een vrijwel perfecte kloon van de Vespa.In de jaren ’60 was de scooter niet langer een echt ‘statussymbool’. Veel mensen konden zich immers al iets meer veroorloven dan de jaren net na de oorlog. Toch was er voor Piaggio nog steeds een grote markt weggelegd: mensen wilden in de stad leven en welk vervoermiddel was het meest geschikt om de stad te doorkruisen? Inderdaad, de Vespa!men Groot-Brittannië (Douglas in Bristol), Frankrijk (ACMA in Parijs), Spanje (Moto Vespa in Madrid) en België (Jette) erbij. Nadien volgden India en Brazilië en bereikte Vespa de Verenigde Staten.

Piaggio stelde daarom in 1963 de eerste 50cc voor: Vespa 50 (50/N). Een Italiaanse wet, ingevoegd in datzelfde jaar, die een nummerplaat verplichtte aan elke tweewieler van meer dan 50cc, lag mede aan de basis om deze nieuwe Vespa te introduceren. Door de jaren geen bracht Piaggio maar weinig veranderingen aan. In de jaren ’70 zakte de scootermarkt naar een dieptepunt. Vespa’s werden toen alleen nog bestuurd door studenten en opa’s. De Vespa-mythe bleek uit te sterven, het aantal Vespa clubs daalde zienderogen. Fantastische modellen als de ‘Touring’ en de ‘GS’, die erin geslaagd waren om te overleven tot in de jaren ’70, werden plots slechts objecten die teveel plaats innamen in de garage.

Vespa historieBegin jaren ’80 kwam er een heropleving tot stand: de muffe jaren ’70 werden vervangen door de hippe jaren ’80… alles in functie van stijl… en Vespa hoorde daar ook bij. Mede dankzij de film “Quadrophenia” (1979) kreeg de scooterscene een aardige push! In 1982 werd de PK-serie gelanceerd… in 1985 gevolgd door de eerste PK 50 XL. Door de stijgende vraag naar scooters kwamen er plotseling een aantal kapers op de kust: inderdaad, de Japanners en de Taiwanezen hadden een produkt gevonden dat ze voordien nog niet massaal geproduceerd hadden. Piaggio moest snel reageren, wilde het z’n marktaandeel niet verliezen. In 1987 werd de “Cosa” geïntroduceerd. Midden jaren ’90 bracht Piaggio nieuwe modellen op de markt – gedaan met de handgeschakelde en zijdelings geplaatste tweetaktmotor – maar die konden niet tippen aan de charme van de originele Vespa’s. De laatste échte Vespa, de PX, dateert ondertussen al van 1993 en wordt niet meer ingevoerd in ons land, doordat deze niet-gehomologeerd is. Helaas! . Wel zijn er momenteel een tweetal goede ET modellen op de markt, in brommer en motorscooter uitvoering.

En . . . onder de naam Piaggio verkoopt de maker van Vespa momenteel een prachtige reeks X9 scooters.

De Vespa werd het symbool van ‘vrijheid tegen een haalbare prijs’, wat de werkende klasse daarvoor niet kende. Jarenlang was het ’s werelds bekendste en best verkochte rijtuig. Maar met de komst van sterkere en zwaardere scooters uit Azië ging het bergaf met de Vespa. Niettemin wordt de mythe in ere gehouden door talrijke gepassioneerde Vespa-rijders… mensen die er alles voor doen om de ‘echte’ Vespa’s niet te doen vergeten! Eind 1999 werd Piaggio opgekocht door de Amerikaanse investeringsmaatschappij Texas Pacific Group voor 620 miljoen euro.